tisdag 19 augusti 2008

Bärkaka


Det här är en fantastiskt god kaka som jag gärna serverar på min födelsedag istället för tårta. Eftersom jag fyller på sommaren finns det mycket färska bär att välja på. Jag älskar bär men kakan blirförmodligen lika god med blandad frukt. Jag änvände blåbär, hallon, björnbär och jordgubbar. Orkar man göra egen vaniljkräm går det bra att köpa färdig. Botten är gräddad i en mjuk pajform.



Botten


2 ägg

2 dl socker

50 g smör

1 1/4 dl mjölk

3 dl vetemjöl

1 ½ tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

2 tsk kanel

1 tsk kardemumma

½ tsk ingefära


Smält smöret och häll i mjölken. Vispa socker och ägg pösigt. Tillsätt mjölk och smör blandningen. Blanda mjöl, bakpulver, vanliljsocker och kryddorna, blanda sedan ner i smeten. Häll smeten i smord och brödad form. Grädda ca. 15 min i mitten av ugnen i 175 grader.



Vaniljkräm


5 äggulor

1 dl socker

2 dl grädde

2 dl mjölk

1 vaniljstång

1 msk maizena


Vispa äggulor, hälften av sockret och maizena ganska länge. Koka upp mjölk, grädde, vaniljstången (skårad och skrapad på frön) och resten va sockret. Häll på den kokande blandningen över det uppvispade under kraftig ömrörning och sjud tills krämen tjocknat. Se till att krämen aldrig kokar.


Bred krämen på botten när den svalnat och dekorera med frukt eller bär.

Inga kommentarer: